
Poskytovatelé půjček mají k posouzení schopnosti splácet hned několik možností. Mohou si vyžádat potvrzení o aktuálním příjmu od zaměstnavatele a informace o všech pravidelných výdajích žadatele o půjčku.
Zároveň mají k dispozici registry dlužníků, z nichž se dozví veškeré informace o platební morálce žadatele. Nesplacené nebo dokonce nesplácené půjčky jsou jasným důvodem k okamžitému zamítnutí žádosti o půjčku. Zdá se ale, že někteří poskytovatelé půjček by chtěli využívat další možnosti - např. osobní údaje z mobilního telefonu.
Prověření nového klienta pomoci mobilní aplikace?
Některým společnostem registry dlužníků a potvrzení o příjmu od zaměstnavatele evidentně nestačí. Například jedna z nejznámějších nebankovních společností Homer Credit vytvořila vlastní mobilní aplikaci, která má usnadnit sjednání a správu půjčky a také expanzi společnosti do zahraničí. Původně měla mít aplikace přístup ke všem uloženým telefonním kontaktům žadatele. Cílem mělo být usnadnění vyhodnocení platební schopnosti zákazníka.
Mobilní aplikace se měla týkat rychlé půjčky on-line Kamali (předtím Japonská půjčka a Click Credit), kterou provozuje právě Home Credit. „Klientovi taková aplikace zjednodušuje život, protože tu půjčku chce. Buď si tedy data s jeho vědomím vezmeme a jemu se zjednoduší a zrychlí schvalovací proces, anebo nám je klient nedá, ale informace nám bude muset poskytnout stejně. Například tím, že donese výpis z bankovního účtu,“ popsal plánovanou novinku v ověřování Pavel Kuhn ze společnosti Home Credit.
Co na to Úřad pro ochranu osobních údajů?
Zatím nová mobilní aplikace Kamali přístup ke kontaktům nevyžaduje. V budoucnu je to však možné. Ani ve světě se nejedná o žádnou novinku. Konkrétně Home Credit se inspiroval v Číně, kde žádné registry dlužníků neexistují. V případě ČR by mohl problém nastat u Úřadu pro ochranu osobních údajů, který by tuto novinku mohl vnímat jako problematickou, jelikož bude docházet k poskytování údajů dalších osob.